Czy wiesz ile czasu na rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi ma sprzedawca energii czy OSD? Co możesz reklamować, jakie masz prawa?
Reklamacje co warto o nich wiedzieć?
Odbiorca usług energetycznych ma prawo do zgłaszania reklamacji dotyczących ilości i jakości pobranej (bądź niepobranej) energii oraz wysokości należności za usługi świadczone przez sprzedawców i dystrybutorów.
Reklamacje rachunku za energię wystawionego przez innogy Polska składa się w jednej z poniższych form:
- 1. Przez Internet – drogą mailową (e-mail: informacja@innogy.com),
- 2. Za pomocą formularza kontaktowego (strona www.innogy.pl),
- 3. Na portalu Moje innogy (https://moje.innogy.pl/logowanie),
- 4. Telefonicznie – nr infolinii 22 821 46 46,
- 5. Osobiście – wybierając się do dowolnego Salonu innogy,
- 6. W formie pisemnej, przesyłając pismo listem poleconym.
Reklamacja rachunku za prąd co i jak?
Odbiorca może reklamować prawidłowość naliczenia należności, jakie zostały wykazane w danym okresie i są widoczne na fakturze. Warto pamiętać, że wniesienie przez Odbiorcę reklamacji co do wysokości faktury nie wstrzymuje jej zapłaty. Innogy tak i i inni sprzedawcy prądu w wypadku pozytywnego rozpatrzenia reklamacji na korzyść odbiorcy i naliczenia nadpłaty zaliczają ją na poczet przyszłych należności. O sposobie załatwienia reklamacji innogy musi powiadomić odbiorcę w terminie 14 dni od udokumentowanej daty wpływu.
Co można reklamować/zgłaszać do sprzedawcy prądu
- – Zgłoszenie błędów formalnych w fakturowaniu za energię.
- – Reklamować można fakturę za wysoką jak i zbyt niską.
- – Zmiana adresu odbiorcy nie jest reklamacją, ale tego typu przypadki także należy zgłaszać sprzedawcy jaki i dostawcy.
Brak prądu zgłoś na 991.
Kradzież energii zgęść na Policję u dystrybutora i sprzedawcy.
Co można reklamować/zgłaszać do dystrybutora energii
– Zgłoszenie dostawy energii o pogorszonej, jakości, wówczas odbiorcy należy się bonifikata. Nawet Prezes URE doradza Odbiorcom by konsekwentnie domagali się od przedsiębiorstw energetycznych należnych upustów i bonifikat z tytułu niedotrzymania parametrów jakościowych energii elektrycznej.
– W przypadku gdy przerwa w dostawie energii przekroczy rocznie, czas 24 h w przypadku przerw planowanych i 48 h w przypadku awarii sieci, to na podstawie rozporządzenia albo umowy z OSD odbiorcy przysługuje prawo otrzymania bonifikaty. Więcej o odszkodowaniu na https://energiadirect.pl/poradniki/przerwa-w-dostawie-energii-kiedy-nalezy-ci-sie-odszkodowanie
Za każdą niedostarczoną jednostkę energii elektrycznej odbiorcy końcowemu. Dystrybutor RWE/innogy podaje, że przepisy prawa nie warunkują wypłaty bonifikaty, jeśli przerwa w dostawie energii elektrycznej powstał z powodu warunków atmosferycznych czy „działaniem siły wyższej”.
– Dodatkowo na podstawie rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 18 sierpnia 2011 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną odbiorca może od dystrybutorów domagać się także wypełnienia standardów jakościowych obsługi klienta, która przejawia się:
sprawdzeniem prawidłowości działania układu pomiarowo – rozliczeniowego w terminie czternastu dni, jak i uniemożliwieniem wykonania dodatkowej ekspertyzy badanego układu pomiarowo-rozliczeniowego, na wniosek odbiorcy złożony w ciągu 30 dni od dnia otrzymania wyniku badania laboratoryjnego,
udzieleniem, na żądanie odbiorcy, informacji w sprawie zasad rozliczeń oraz aktualnych taryf zgłoszeń lub reklamacji od odbiorcy,
powiadomieniem, z co najmniej z pięciodniowym wyprzedzeniem, o terminach i czasie planowanych przerw w dostarczaniu energii elektrycznej,
powiadomieniem, na piśmie, co najmniej z tygodniowym wyprzedzeniem, odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV o zamierzonej zmianie nastawień w automatyce zabezpieczeniowej i innych parametrach,
powiadomieniem, na piśmie, co najmniej z rocznym wyprzedzeniem, odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym nie wyższym niż 1 kV o konieczności dostosowania instalacji do zmienionych warunków zasilania,
powiadomieniem, na piśmie, co najmniej z trzyletnim wyprzedzeniem, odbiorców zasilanych z sieci o napięciu znamionowym wyższym niż 1 kV o konieczności dostosowania instalacji do zmienionego napięcia znamionowego.
Reklamacja czas na rozpatrzenie
Zakład energetyczny jak i sprzedawca energii jest prawnie zobowiązany aby rozpatrzyć reklamację, w terminie 14 dni od dnia jej złożenia. Inaczej, uważa się, że reklamacja została uwzględniona na korzyść odbiorcy. Ochrony energii mogą szukać u Prezesa URE, w Inspekcji Handlowej czy UOKiKu. Najczęściej jednak sprawy takie trafiają na wokandę sądów polubionych.